onsdag den 30. november 2011

Nørkler med glas

Jeg har kastet mig ud i at arbejde med glas på værkstedet. Synes det var en chance, der måtte udnyttes nu, hvor jeg har adgang til redskaber og ovne, og vil gerne lære materialet at kende. Man er vel nysgerrig :-)

Som jeg havde forventet, er det ikke helt nemt med det glas der, altså. Mit første projekt er et retro-inspireret aksebæger(som altså ikke skal askes i, men formen er bare fin). Jeg arbejder i to lag glas, det nederste er skåret i striber og farvet med pulver, der drysses ovenpå malemedie, og derefter brændt sammen med det øverste lag, hvor jeg igen maler, denne gang med flydende farver.
Det er ikke færdigmalet endnu, som I måske kan se. Striberne skal være mere skarpe, og så skal der være tre farvede firkanter, som jeg skal have malet mere op end de er nu. Og til sidst skal det brændes i formen.



Det andet projekt er en lille glastallerken, hvor jeg har malet et æble -igen retro inspireret. Det her projekt er endnu mere tricky. Æblet var super flot(synes jeg selv), lige da jeg havde malet det, men ser noget andeledes ud nu, hvor det er tørret. Her kan I se et før- og efter billede:

Nymalet


 Tørt

Jeg overvejer at male det op igen, inden det skal brændes. De sorte streger har jeg lavet ved at knække sorte glastråde og lægge dem på.
Det er åbenbart meget svært at brænde en tallerkenform, så den ikke bliver skæv, så jeg prøver ikke at sætte mine forventninger for højt op :-) Nå ja, og så har jeg jo heller ikke fået centreret æblet på tallerkenen, måske er jeg heldig, at alle skævhederne udligner hinanden :-)

Det var lidt nyt fra Nørkleriget, som også netop er startet på at lære bogbinding. Altså ikke indpakning af skolebøger, men rigtig bogbinding fra bunden, hvor man skaber hele bogens omslag. Med læderhjørner og læderryg og trykte bogstaver. Det er super spændende, og jeg skal nok vise frem, når jeg er kommet lidt længere :-)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...